۰

لزوم توجه به فعالیت‌های تخصصی و گسترش دیپلماسی شهری/ باید این بدنه فربه شهرداری را چابک کنیم

به گزارش اسکان نیوز امروز دوشنبه در جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر تهران برای بررسی برنامه گزینه های تصدی شهرداری تهران پیروز حناچی در ابتدا با معرفی خود گفت: بنده در حوزه دانشگاهی تعداد زیادی مقالات پژوهشی نوشته ام که عمدتا در مورد شهرسازی و معماری و مشکلاتی که امروز با آن مبتلا هستیم بوده است، ثبت ملی خیابان ولیعصر هم تدوین کرده ام، تعداد زیادی هم پروژه در این حوزه ها داشته ام، در دوره دولت یازدهم که بسیار پرچالش بود ما هشدار دادیم سد ساخت و ساز در کشور شکسته شده است همچنین به موضوعاتی همچون باغات تهران، کنترل تراکم های بی رویه در شهر، بلندمرتبه سازی و حریم تهران، پدیده شاندیز، میدان سپاه و… که معضلات جدی را به وجود می آورد به سرعت پرداختیم.

وی خطاب به اعضای شورای شهر تاکید کرد: من برنامه شما و آقای نجفی را پذیرفتم و به دنبال تکمیل کردن آن هستم. اعتقاد دارم که چهاررکن در کشور وجود دارد که رکن چهارم شوراهاست. صحبت مقام معظم رهبری در مورد این که در تهران از یک طرف نماد آبادی صلاح سعادت و سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر به عنوان یک الگوست در کشور را سرلوحه قرار دادم.

او افزود: امروز بیش از همیشه نیازمند ارتقا کیفیت شهری، هوشمندسازی، به کارگیری روش های نوین اقتصاد در تامین درآمدهای پایدار، تقویت زیرساخت های شهر با کلاس جهانی، تقویت پایه های اقتصاد دانش بنیان، بهبود محیط کسب و کار شهری با همکاری بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، حذف زایش فساد، اجرای برنامه ریزی برای هویت، توجه به زیست پذیری و ارتقا فرهنگ و هویت شهری مبتنی بر ظرفیت هایی که در تهران هستیم.

این کاندیدای تصدی شهرداری گفت: از نگاه من سرمایه اصلی تهران فکر خلاق است، برنامه های مناسبتی کم عارضه و بسیار تاثیرگذار و التیام بخش هستند. از ظرفیت شهرداری و ظرفیت محلات باید استفاده شود. ارتقا فعالیت های تخصصی و گسترش دیپلماسی شهری در مقیاس ملی و فراملی، به اشتراک گذاشتن تجربیات از جمله مسالی است که باید به آن توجه کرد.

حناچی تاکید کرد: چیزی که به عنوان علم استراتژیک از آن نام می بریم، این است که چه اقداماتی انجام شده است و چه راهی را طی خواهیم کرد؟ عمدتا ۷۹درصد درآمد شهرداری ها به ساخت و ساز متکی است و در تهران ۸۲درصد است. عوارض بر تراکم، جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰، عوارض حذف پارکینگ، بالکن و پیش آمدگی، سوخت، کسب و پیشه، معاینه فنی، بلیط و… ۹درصد است و سایر منابع هم ۱۲ درصد است.

او گفت: معضلی که امروز با آن مواجه هستیم کشوری است. اگر با ظرفیت ۲۱نماینده شورای شهر و ۳۰نماینده مجلس می دانیم. اگر در تهران و کلانشهرها این مشکل حل شود برای تمام کشور حل خواهد شد. ساخت و ساز بی رویه باید به شکل لایحه ای به مجلس برود  و پیگیری شود. آخرین بند زیربنایی سال ۸۴ در کمیسیون کلانشهرها متن لایحه مشخص شده بود و اگر به مشکلات اقتصادی نرسیده بودیم این لایحه به اجرا در می آورد.

حناچی گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم سنگینی برنامه را بر همه شهرها حس خواهید کرد. اگر انضباطی در بدنه نباشد و بدنه بدون توجه بزرگ شده باشد (که این اتفاق افتاده در دوره کرباسچی ۲۳هزار نیرو داشت و امروز به ۶۷هزار و ۲۰۰نفر پرسنل رسمی در شهرداری هستند) باید این بدنه فربه را چابک بکنیم. نقش عوارض ارزش افزوده چیزی حدود ۱۹درصد منابع فعلی را به خود اختصاص می دهد. علاوه بر مالیات محلی و ملی سهم بهای خدمات را باید افزایش دهیم.

او همچنین افزود: درآمدهای پایدار شهردار تهران به قیمت جاری در سال ۹۰ قیمت های پایدار نسبت به سال جاری وضعیت خوبی ندارد. در بخش نقد درآمدای پایدار تا انتهای سال ۹۵ حدود ۲۳درصد است. شهرداری با منابع نقد اداره نمی شود. منابع حاصل از عواض نوسازی و سهم آن در بودجه شهرداری از سال ۸۷ تا ۹۵ از تاثیری حدود ۲۷ درصد تا ۲درصد بوده و به سمت بحران دویدیم. این آیتم بسیار تاثیرگذار است اما تاثیر آن در بودجه کم است. نظام درآمد کلانشهرها به درآمد ساخت و ساز در تهران ۸۲درصد بوده است. این یک معضل ملی است و فقط در مقایس شهر تهران نیست. اما منابع مالی در شهرهای توسعه یافته مالیات مستقیم (وصولی خود شهرداری) مالیات مشترک (باز توزیع از طرف دولت)، کمک های دولتی، مالیات های مرتبط با دارایی، تامین مالی و فروش کالا و خدمات است. یکی از مهم ترین این شاخصه ها مالیات های مرتبط با دارایی است که تا کنون به آن توجه نکردیم. در کشورهای وابسته به اتحادیه اروپا بهای خدمات محلی اهمیت زیادی دارد. ما نیازمند مراجع متنوع برای درآمد شهرداری ها هستیم.

حناچی گفت: معنی درآمد شهرداری بر ساخت و ساز کاهش کیفیت زندگی است. چالش های راهبردی شهر تهران دو بخش چالش های ساختاری و محتوایی است. بدون تنظیم مناسبات، شهرداری نمی تواند شهر را با محلات مدیریت کند، حتی در بافت فرسوده اجازه فاینانس ۲۰۰هزار دلاری به تهران اجازه داده شده است.

او با اشاره به کاهش سرمایه های اجتماعی شهروندان و اعتماد به مدیریت شهری گفت: اصلی ترین سرمایه شهرداری شهروندان هستند زیرا خیلی از کارها عادی با حضور شهروندان قابل حل خواهد بود. شهردار لندن با مردم صحبت می کند و اقدامات درست را به آنها گوشزد می کند. محدودیت منابع مالی بالا بودن درآمدهای ناپایدار، نادیده گرفته شدن حق زنان در مدیریت شهری هم باید مورد توجه قرار داد.

حناچی با بیان اینکه بانوان تحصیلکرده بسیار افزایش پیدا کردند گفت: بسیاری از آنها مدیران شایسته ای هستند، ما نمی توانیم معاون شهردار انتخاب کنیم بدون این که شرایطی فراهم کرده باشیم که مدیرکلی یا معاونت مدیرکلی را پشت سر نگذاشته باشند.

حناچی افزود: طبق آماری که آقای شیخ دادند بدنه کیفی نداریم و ۱۱درصد پرسنل یک منطقه از دانشگاه علمی کاربردی شهرداری فارغ التحصیل شده بودند.

او با بیان اینکه نظام فربه و کارآمد، نظام شفاف، دیپلماسی شهری و کم اثر هم می تواند از چالش های شهرداری باشد گفت: ضعف کیفیت زندگی، آلودگی هوا، فرسودگی بافت شهری، ضعف در نظام حمل و نق عمومی، خطر پذیری بالا در برابر زلزله، آتش و سیل، ضعف تاب آوی (در ابعاد مختلف کالبدی محیطی، امینی سیاسی و اجتماعی) فرسدگی و ناکارآمدی زیرساخت های شهری، بی توجهی به شکل گیری شهر همگان (با تاکید بر تحقق حقوق خرده فرهنگ ها، اقوام و گروه های نیازمند توجه از جمله کودکان، سالمندان، زنان و توانیابان در شهر) را باید در نظر گرفت.

رفتن به منبع
Author:

پورتال خبری تیر , اخبار را لحظه ای و به سبک توییتری ( کوتاه) منتشر میکند.
تیر بخش های دیگری هم دارد ؛
صفحه نخست روزنامه های ایران | اخبار داغ امروز | رصد شبکه اجتماعی
اخبار سیاسی | اخبار اقتصادی | اخبار ورزشی | اخبار فرهنگی | اخبار هنری | حوادث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *